Školní poradenské pracoviště

Školní poradenská pracoviště (dále ŠPP) zabezpečují své služby přímo na školách, jsou složená z poradenských pracovníků, kteří poskytují služby především diagnostického a poradenského charakteru. Personální obsazení i rozsah nabízené pomoci u jednotlivých pracovišť se může lišit. Nejčastěji jsou ŠPP tvořena výchovným poradcem, metodikem prevence a stále častěji se pak na školách začínají prosazovat školní speciální pedagogové a školní psychologové. Jejich cílem jsou jednotliví žáci, třídní kolektivy, zákonní zástupci i ostatní pedagogové.

V současném právním systému jsou ŠPP popsána ve vyhlášce č. 72/2005 Sb.,

o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních (ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb.), kde jsou také uvedeny úkoly, které by školní poradenské pracoviště mělo zajišťovat. Mělo by zejména jít o primární prevenci sociálně patologických jevů, kariérové poradenství, prevenci školní neúspěšnosti, odbornou podporu při integraci a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, péči o vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků, průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či výukovými obtížemi, metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických poznatků a dovedností do vzdělávací činnosti školy. Jejich činností je ale mnohem víc.

Program poradenských služeb ve škole

Poskytování poradenských služeb ve škole vychází z vyhlášky č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění. Škola zabezpečuje poskytování poradenských služeb školním poradenským pracovištěm (dále jen ŠPP), ve kterém působí výchovný poradce a metodik prevence. Úzce spolupracuje s vedením školy, třídními učiteli, dalšími učiteli a asistenty pedagoga.

Program pedagogických služeb (školního poradenského pracoviště) naplňuje především tyto cíle: 

  • poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
  • prevence školní neúspěšnosti,
  • kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě základní školy, přijímací řízení na víceletá gymnázia,
  • podpora vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
  • podpora vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
  • průběžná a dlouhodobá péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,
  • včasná intervence při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace, 
  • průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou, metodická podpora učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy, 
  • spolupráce a komunikace mezi školou a zákonnými zástupci, spolupráce školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními, 
  • integrovat poradenské služby poskytované školou se službami školských poradenských zařízení (dále OSPOD, Policií ČR, státními institucemi). 

Smyslem práce ŠPP je maximálně kvalifikovaně pomáhat řešit problémy dětí, žáků a trvale zkvalitňovat společenské klima školy. Škola vede o poradenských službách poskytovaných výchovným poradcem příslušnou dokumentaci (o vyšetřeních, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové, IVP, PLPP atd.). Pedagogičtí pracovníci se podílejí na zajišťování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků.

Informace a data o dětech, žácích a jejich rodičích jsou důvěrná a je s nimi nakládáno v souladu se Zákonem č. 101/2000Sb., o ochraně osobních údajů.